måndag, april 04, 2011

Var kommer idéerna från?

Har vid flera tillfällen hört personer fråga sig hur författare får sina idéer. Oftast kommer sig frågan från personer som inte skriver själva, men eftersom den är så vanlig tyckte jag att det är intressant att diskutera kring den.

Problemet för min del har aldrig varit brist på idéer och när jag pratar med andra som skriver upplever jag att det är samma sak för deras del. Däremot kan det vara svårt att få tiden att utveckla alla idéer som flödar, men det är en helt annan fråga som vi kan titta på en annan gång. För alla dessa idéer som poppar in i huvudet måste ju komma någonstans ifrån, eller...

En del tror att idéerna kommer från Gud och/eller ett väsen utanför dig själv medan andra mer anser att de kommer från dem själva. Jag är av den åsikten att idéerna triggas av stimulans utifrån, men skapas av oss själva. Det gör att jag är intresserad av vad det är som triggar mig. Här tror jag vi alla är olika.

En stimulans som vi alla drar ifrån är naturligtvis livet självt. Bara det att vi lever och interagerar med andra ger oss idéer. En annan stor stimulans för min personliga del är vetenskapliga upptäckter, t.ex. att placebo effekten också kan fungera så att om en läkare övertygar oss om att vi har en viss sjukdom kan vi utveckla alla symptom och också dö av den sjukdomen. Historien är också en stor inspirationskälla med händelser, kultur och hur människor levt för länge sedan. Platser kan också inspirera och ge idéer. Etc etc etc För källan till idéer känns oändlig.

Ofta för min del föds idéerna i kombinationen av två eller fler saker. Det gör att ju fler olika intryck jag ger mig själv desto fler idéer får jag. Vi behöver alltså inte bara ge tid för att skriva för att bli en bra författare utan också ge tid för nya intryck, kunskap och erfarenheter. Vi måste fylla på...

Hur gör ni för att fylla på källan med idéer?

Inga kommentarer: