torsdag, juni 02, 2011

Recension: Istället för ensam

Jag kom hem från DuoDitos Bokscen med ett recensionsexemplar av Istället för ensam av Teresa Jörgensen i handen. Min tanke var att spara den till helgen, men jag kunde naturligtvis inte låta bli att glutta i den på väg hem. Det slutade med att jag läste hela boken utom sista kapitlet innan jag lyckades släcka och det sista kapitlet läste jag innan frukost. Behöver kanske inte säga att den var svår att lägga ifrån sig… ;-)

Istället för ensam är en bok som griper tag och som finns kvar i tankarna länge efter att jag väl lyckats lägga ifrån mig boken. Den handlar om Sara och Kevin som är 12 år, går i samma klass och som trots att de på ytan upplevs som väldigt olika har en mörk hemlighet gemensam. Så fort någon säger att det är en bok med människor med problem brukar jag dra öronen åt mig. Jag gillar nämligen inte tröstlösa böcker. Det var först när jag hörde Teresa berätta om boken som jag blev nyfiken och jag insåg snart när jag började läsa boken att det här är ingen eländesbok. Det handlar i och för sig om Sara och Kevin som har ett svårt problem och det är inte löst i slutet, men situationen blir bättre och det är en bok full med hopp. Den är skriven med ett språk som passar målgruppen (som jag bedömer är mellanstadiet upp till högstadiet), dialogerna är realistiska och beskrivningarna förflyttar mig tillbaka till min egen skoltid. Skolmiljön känns väldigt verklig och situationen med lärare och kompisar som inte ser vad som finns framför dem är skrämmande välbekant. Jag rekommenderar den starkt till alla ungdomar i mellanstadie- och högstadieåldern både för att berättelsen griper tag i dig och för att den är relevant för alla även om du inte har samma problem som just Sara och Kevin.

När jag sedan tittar vidare på formen snarare än innehållet är omslagsbilden bra och fångar min uppmärksamhet direkt. Baksidestexten är också bra om jag bortser från sista stycket. DuoDito som förlag vänder sig i första hand till vuxna läsare, men den här boken är så bra att jag hoppas att ungdomar hittar den. Jag är rädd att det sista stycket som säger: ”En bok för barn men också för vuxna. Alla som på något sätt jobbar med barn bör läsa den!” riskerar att få ungdomarna att ställa tillbaka den i hyllan och det vore jättesynd! Vuxna behöver också läsa den. Den är så pass bra skriven och med ett så angeläget innehåll att den är lämplig för t.ex. lärare och andra som arbetar med barn. Det kan kanske få dem att se mer än vad de gör idag. Det budskapet borde man kunna få fram utan att det står på boken. På så sätt kan man nå båda målgrupperna. En annan sak som stör är trycket av fotografierna inuti boken som kunde vara bättre. Jag är inte heller förtjust i de mjuka pärmarna. De gör att boken väldigt snabbt blir ful och känns mer kurslitteratur än riktig bok. Men det är små saker i sammanhanget.

Sammanfattningsvis kan jag konstatera att det är en väldigt bra bok som är en bra present till barn och ungdomar i mellanstadie- och högstadieåldern.