onsdag, maj 23, 2012

Bohuslänningen rekommenderar Kedjor känns bara när du rör dig!

Anna Granström för Bohuslänningens bokblogg har recenserat Kedjor känns bara när du rör dig. :-)

Hon skriver:
Eva Holmquists bok Kedjor känns bara när du rör dig är en science fiction ungdomsbok utgiven på eget förlag april 2012.
                
Storleken är alldeles lagom,både på format, typsnitt och längd. Detaljer som faktiskt är viktiga när man läser mycket. Många egenutgivna böcker är ofta större och tyngre, vilket för mig är ett stort minus. Jag vill kunna läsa boken i sängen eller ta med mig den i handväskan utan att störas av format och tyngd. Stort plus för utformningen med andra ord.

Handlingen i boken lockade till en början dock inte nämnvärt. Science Fiction är tillsammans med deckare de två genres jag brukar skippa, men visst finns det undantag. Den här boken är just ett sådant undantag. Till en början känns det som en halvt olycklig och klassisk kärlekshistoria, men snart märker jag att boken handlar om mycket mer än så. Den handlar om tidlösa frågor kring jämställdhet, makttörst, ovilja till förändring och hur viktigt det är med kritiskt tänkande. Titeln är därmed väldigt passande, för visst är det så-kedjor känns bara när du rör dig. Anpassar du dig och inte ifrågasätter får du heller inget motstånd.Boken är lättläst och språket flyter på utan krusiduller. Ju mer jag läser, desto mer kommer jag in i den. När den tar slut blir jag nyfiken på vad som händer sedan och den är som upplagd för en fortsättning. Det här är just del ett av en planerad serie om rymdskeppet Diligentia, så en fortsättning är nog att räkna med.

Eva Holmquist är född 1968 och bor i Jönköping.Hon har tidigare gett ut barnboken Hästar på vift på HLT förlag.

Länk till förlaget Ordspiran finns HÄR.
Vill du köpa boken finns den t.ex. hos Bokeri.se för 119 sek. Klicka HÄR.
Och vad som kanske är allra bäst; fram till den 31 maj har du chansen att vinna boken. Klicka HÄR för att komma till tävlingen.

En lättsam och nyttig bok för alla unga vuxna att läsa. Rekommenderas!

Jättekul att Anna gillade boken!   :-)

Ni kan förresten få tag på boken både via bokus och adlibris.
Knuffrecension finns här.

Inga kommentarer: