tisdag, maj 01, 2012

Elementstenarna - bra svensk fantasy

Jag lånade Sökandet efter elementstenarna av Hans Olsson på biblioteket. Det är första delen i serien Elementstenarna och om jag minns rätt har andra delen kommit ut. Det är en ganska klassisk fantasyberättelse som exempel:
  • En grupp med människor som tillsammans måste rädda världen från undergång
  • Magi
  • Medeltidssamhälle
  • Strider med svärd, knivar och pilbågar
Det för lite tankarna till Raymond E Feist böcker. Med andra ord gillar du den här typen av fantasy så gillar du troligen Sökandet efter elementstenarna som är bra fantasy. Den känns också tillräckligt unik i sina beståndsdelar för att tillföra något nytt.

De svagheter som finns i berättelsen är mer av berättarteknisk art som en duktig redaktör hade kunnat hjälpa till att lösa. Det rör sig främst om
  • Byte av perspektiv mitt inne i scener. Scenen utspelas sig från individ A och nästa mening från individ B. Det är inte väldigt störande eftersom du hänger med i perspektivbytena, men berättelsen hade vunnit på att enbart byta perspektiv mellan scener.
  • Vissa scener förflyttar sig berättaren alltför långt från personerna. Det blir att det berättas om istället för att du befinner dig i berättelsen. Hade dessa scener varit mer levande så att det blivit väldigt bra istället för bra.
För mig personligen blev också Tars tråd alltför kort avbruten i slutet av boken. Det kändes som om författaren fick alltför brått att avsluta.

Trots de svagheter som finns är det här bra fantasy och jag uppskattade läsningen. Så snart som möjligt ska jag dyka ner i andra delen så jag får veta vad som händer med Tar, Tife, Faris, Valgone och de andra.

Boken på bokus.
Boken på adlibris.

Inga kommentarer: