söndag, juni 24, 2012

Hungerspelen - en fantastisk bra bok

Jag fick Hungerspelen i födelsedagspresent (den inbundna med samtliga böcker) och sträckläste den på tre dagar. Jag hade hört mycket positivt om den tidigare, men den lyckades ändå överträffa mina förväntningar. Nu har dottern börjat läsa den och kan inte sluta heller så den verkar gå över generationsgränserna... :-)

Vad är det då som gör den så bra? Ja, det är flera olika faktorer som gör att jag tycker väldigt mycket om den. Här är några av dem:
  1. Karaktärerna är väldigt bra beskrivna och de förändras under seriens gång. Förändringarna triggas också av det som de upplever. I en bok där huvudpersonen tvingas att döda för att överleva blir det trovärdigt när hon förändras av upplevelsen. Upplevelserna som Catniss måste genomlida för att överleva gör att hon skadas som person och hon blir inte längre detsamma.
  2. Det är högt tempo och det finns inga trkiga transportsträckor. Det är en actionfylld berättelse som gör att det är svårt att lägga den ifrån. För iallafall jag vill hela tiden veta vad som händer härnäst.
  3. Världen och samhället där boken utspelar sig känns möjlig, avslöjas bit för bit i lagom stycken och har tydliga paralleller med vårt samhälle. Det gör att boken för mig att fundera på frågor som är relevanta här och nu. Jag gillar böcker med metatexter och det här är en sådan.
  4. Närheten till huvudpersonen gör att du verkligen upplever det hon upplever och ser det hon ser. Det ger en helt annan nerv i historien än om det varit en mer avlägsen berättare.
Sammanfattningsvis är det en fantastiskt bra bok. Om du inte har läst den så gör det!   :-)

Du hittar boken på bokus och adlibris.

Knuff recension.

2 kommentarer:

Madde-mamman sa...

Har hört mycket gott om den boken, så den bör nog läsas.

Eva Holmquist sa...

Definitivt! :-)