måndag, juli 09, 2012

Hög igenkänning i Nära dig

Jag minns att jag när jag fått mitt första barn beskrev känslan som att även om han nu var utanför så var han fortfarande en del av mig. Jag påmindes om den känslan när jag läste Joanna Björkqvists bok Nära dig som skildrar Sagas första år som mamma och är en feel-good roman. Faktum är att igenkänningsfaktorn var väldigt hög när jag läste boken och jag förpassades raskt tillbaka i tiden till när barnen var små. Jag blir förvånad över hur mycket som stämmer med hur jag själv upplevde situationen. Den är också spännande och jag ville hela tiden läsa vidare för att se hur det skulle gå. Faktum är att jag tycker att alla blivande mammor pappor samt alla småbarnsföräldrar skulle läsa boken. Den ger en väldigt bra bild av vad det innebär att bli mamma och pappa för första gången. Nu låter det lite tråkigt som om det är en faktabok, men det stämmer inte alls. Den är bra skriven med bra gestaltningar och det är nog därför som igenkänningsfaktorn blir så hög.

Sammanfattningsvis är det en bra, spännande bok som ger en väldigt god inblick i livet för en nybliven mamma under bebisens första år. Läs den! :-)

Den finns på bokus och adlibris.

2 kommentarer:

Joanna Björkqvist sa...

Tusen tack för dina ord, Eva!!! Så glad jag blir!!!! Hurra!

Eva Holmquist sa...

Ingen orsak! Det var en bra bok :-)