onsdag, juli 11, 2012

Novellskrivande med förhinder

Det är för tillfället massor av novelltävlingar på gång, bl.a. Catahyas och Fantastiknovelltävlingen. Jag har tänkt att skicka till dem så nu när Jag är visst normal skickats iväg till provläsare så har jag tänkt att få ihop ett antal. Den första jag började skriva på var en skräcknovell som jag fått en idé om. Första utkastet är klart och den blir nog så som jag tänkt mig den. Det var bara när jag läste igenom tävlingsreglerna för Catahyas novelltävling som jag insåg att den faktiskt inte uppfyller kraven. En skräcknovell till deras tävling måste ha övernaturligt inslag och det har inte den här så vi får se vad jag kan använda den till...

Sen hade jag en annan idé som jag började skriva på i stallet. Jag gillar fortfarande idén och bakgrundshistorien blev bra, men jag insåg att det troligen inte går att göra en riktigt bra novell av den. Det blir lite för mycket akut problem måste lösas, försöka lösa det, misslyckas, försöka igen, ... Och antingen kan det sluta med att hon lyckas och då blir det bara jaha eller också slutar det med att hon misslyckas och de kommer på henne och det blir inte mer intressant då. Så just den idén får nog ligga till sig om den nu nånsin ska bli något.

Så nu måste jag bestämma mig för en helt ny idé eller om jag ska arbeta vidare med några kortnoveller som jag gjort tidigare...

Har du tänkt delta i tävlingarna? Skulle du ta något helt nytt eller skriva vidare på kortnovellerna?

Inga kommentarer: