fredag, oktober 05, 2012

Bortvald av Helen Lindell är en angelägen bok

I vanliga fall skulle jag inte läst Bortvald. Inte för att jag inte gillar titel eller omslag utan helt enkelt för att jag brukar undvika den här typen av böcker. Jag har svårt att läsa om människor som far illa och extra svårt när det gäller barn. Självbiografier brukar jag också sällan läsa och gör jag det är det oftast för att läsa om något speciellt de upplevt. Skälet till varför jag trots allt läste boken var att jag känner författarinnan och därför ville jag läsa hennes bok. Med andra ord var jag nästan inställd på att det inte skulle bli någon recension. Nu blir det en recension och det beror på att jag trots motståndet mot genren ändå gillade boken.

Bortvald är en självbiografi och vi får följa Marlen från tidig ålder till 2001 då hon är en ensamstående mamma med två barn. Vi får hela tiden följa historien utifrån Marlens perspektiv. Ibland med kommentarer från en äldre Marlen som har en smula perspektiv på vad som händer. Det är en skrämmande värld som målas upp där i stort sett alla människor vill ont, är känslokalla och saknar medkänsla.

Jag har hört att det värsta du kan utsätta ett barn för är inkonsekvens. För många år sedan var jag på besök i en familj där en vän till mig var au pair. Mamman i familjen som ofta var ute sent och festade ville sova på morgonen. När hon då blev väckt av barnen när de lekte så kunde hon vissa dagar ge dem godis och andra dagar slå dem med en soppslev. Just den typen av helt motsatta beteende utan synbar orsak ska vara det svåraste att klara för det kan du aldrig vänja dig vid. Sådan psykisk misshandel är det som Marlen utsätts för gång på gång. Det får naturligtvis konsekvenser för hur hon själv kan hantera sin situation.

Det finns inget värre när människor far illa och ingen hjälper till. Bortvald är en angelägen bok som ger inblick i hur det kan vara att bli kränkt gång på gång på gång av dem som du borde kunna lita på och vilka konsekvenser kan du få. Det är ett enkelt och tydligt språk som gör att varje ord går in. Den är lätt att läsa och intressant hela vägen. Det här är en bok som alla borde läsa. Det ska bli intressant att läsa fortsättningen.

1 kommentar:

Hanna Lans sa...

Jag köpte den av Helen och ska snart läsa den. Men min mamma grabbade tag i den först. :)