onsdag, november 21, 2012

Recension Halva min Måne


En av de böckerna som jag fick med mig hem från Bokmässan i år var Halva min Måne som är en ungdomsbok av Anna Granström. Boken handlar om Ida som kommer till Karibien på semester och förälskar sig i Luis och Puerto Rico. Hon flyttar dit och försöker få vardagen att fungera samtidigt som Luis sjunker längre och längre ner i sitt missbruk av alkohol och droger.

Trots att stilen är så liten att jag hade svårt att läsa (inser att jag är för gammal för boken... ;-) ) läste jag ut den snabbt. Den var fylld av dofter och smaker och fantastisk natur. När den är som bäst känner jag mig förflyttad till Idas liv i Puerto Rico. När den är som sämst blir jag en besökare som tittar på. Boken är spännande och ger en bra inblick i hur det är att leva med en missbrukare. den pendlar mellan att vara bra och att vara fantastisk. De fantastiska styckena är när Anna kliver in i berättelsen och låter mig uppleva vad som händer. När den är bra så befinner jag mig längre från händelsernas centrum. Det finns ett uttryck som säger att du ska "Show, not Tell" (Visa, Berätta inte). Och ibland blir det för mycket av berättande istället för visande. Med det sagt är det ändå en mycket bra bok. Så läs den!   :-)

Den finns bl.a. på bokus och adlibris.

2 kommentarer:

Hanna Lans sa...

Jag tyckte väldigt mycket om "Halva min måne"! Det där med show, don't tell, håller jag ofta inte med om. Läste nyss ett engelskt uttryck om gestaltning när det sker genom inre tankar. Tycker att Annas bok hamnar där. Dvs gestaltande men inte enligt gängse former. Nåväl, en av de bättre böcker jag läst i år!

Eva Holmquist sa...

Hej Hanna!
Kul att du också tyckte om Halva min Måne :-)
Jag håller med dig om att gestaltning även kan ske genom inre tankar. Det är inte de partierna som jag tänker på. Det var ju också bara vissa delar och även de delarna var bra :-)
Kram