måndag, februari 18, 2013

Varför skrivtips från Tröst för ett knytt?

Jag skrev i början av året om att en av planerna inför 2013 är att färdigställa en e-bok med skrivtips och det kan man ju undra varför jag tänker göra det. Det finns ju mängder med böcker om skrivande. Vad kan en bok till tillföra?

Jag har ju några olika skäl till varför jag vill få till en bok med skrivtips och första skälet är väldigt enkelt. Jag tycker inte att det finns en sån bok som jag tänkt skriva. De flesta böcker utgår från att du arbetar på ett visst sätt och det jag har lärt mig under åren att det finns mängder med olika sätt att skriva en bok. Jag vill att i boken ska det finnas skrivtips som alla kan använda oavsett arbetssätt. Kanske är inte alla användbara för just dig, men varje författare ska hitta tips som de kan använda.

Det andra skälet är att de skrivtips som jag med jämna mellanrum skriver här på bloggen hör till mina mest lästa och delade inlägg. Även riktigt gamla inlägg får visningar med jämna mellanrum. Och en blogg är bra till mycket, men inte är den ett bra sätt att hitta gammal information. Min tanke är därför att inkludera de bra skrivtips som jag haft här på bloggen och komplettera med många fler. på så sätt blir det enklare att hitta dem när du har behov av dem.

Det tredje skälet är att efter i mitt andra yrkesliv arbetat med utbildning och faktatexter sedan början av nittiotalet så har jag den erfarenhet som behövs för att kunna förklara svåra frågor på ett begripligt sätt. Jag är också van att dela upp ett material så att det blir en naturligt sätt att läsa. En faktabok är alltså inte ett så stort steg att ta.

Det fjärde och sista skälet är att jag ända sedan jag började skriva på allvar i början på 2000-talet försökt lära mig så mycket som möjligt. Jag har gått utbildningar, läst böcker om skrivande, analyserat mina och andras texter, lyssnat på många podcasts om skrivande, lyssnat på föredrag och diskuterat skrivande med andra. Allt det som jag snappat upp på olika ställen har jag också testat. Vissa saker har jag märkt fungerar inte för mig medan andra är något som jag lagt till i mitt egna arbetssätt. Alla de här tipsen som jag snappat upp under åren vill jag att andra får del av och kan använda.

Så det är skälen till varför jag tänkt arbeta med skrivtipsen. Tycker du att det låter intressant?

4 kommentarer:

Hanna Lans sa...

Klart det låter intressant! Om du vill ha dina läsares feed-back eller våra bäxta tips, så står i alla fall jag till ditt förfogande!

Eva Holmquist sa...

Suveränt Hanna! :-)
Kram Eva

Anonym sa...

MYCKET! :-)

Eva Holmquist sa...

Kul Helena! :-)
Då måste jag sätta fart...
Kram Eva