måndag, november 25, 2013

Äntligen är steampunknovellen klar

Äntligen!!! :-)
Nu har jag fått klart första utkastet av steampunknovellen. Det har tagit sin tid... :-)

Nu ska den ligga till sig lite och jag har också lämnat den till en väninna som ska få tycka till innan jag gör en sista putsning. Sen är det dags att skicka in den till antologin. Hoppas de gillar den! :-)

Jag har haft en del problem med att få till den. Det finns väl främst två skäl till det.

Det första skälet handlar om att grundidén var alltför stor för en novell. Jag var därför tvungen att försöka hitta en lämplig del som kan passa som novell. (Och ja, det hade kanske varit bättre att skriva en längre berättelse och det blir det kanske så småningom)

Det andra skälet handlar om skillnaden mellan att skriva en novell och en längre berättelse. Med en längre berättelse har jag längre tid på mig att komma in i berättelsen. Jag skriver om början om den inte blir rätt alternativt skär bort den helt och börjar senare, men med en novell har jag kortare format och jag måste komma in i berättelsen snabbt. Det går bra i de fall som novellen kommer i stort sett i färdig form, men det är svårare när jag som den här gången behöver mejsla ut den.

Nu finns den i alla fall i första versionen så nu handlar det mer om finlir. Det känns jätteskönt! :-)

Gillar du att läsa noveller eller gillar du mer längre berättelser?

Inga kommentarer: