söndag, januari 12, 2014

Jag älskar att tänka annorlunda - Gästblogginlägg av Pebbles Karlsson Ambrose



Jag älskar science fiction och fantasy. Det började redan när jag var liten. I mellanstadiet hittade jag hyllan på biblioteket som ledde till spännande äventyr i andra världar och till nya sätt att tänka. Där fanns magi och goda människor som kämpade mot det onda. Och där fanns de som vågade ge sig ut på långfärder utan slut i den stora svarta rymden. De som mötte det som människan aldrig sett förut.  De som byggde band och relationer till varelser som var skapade ur någons vildaste fantasi.

Som vuxen tänker jag att science fiction och fantasy innehåller tankelekar som inte är så vanligt i annan litteratur. Vad händer om man skulle möta en telepat på riktigt? Skulle den skratta åt allt korkat jag tänker? Om jag kunde bli osynlig, skulle jag smyga på min pojkvän då? Om jag träffade ett gäng talande spindlar, skulle jag springa min väg eller försöka prata med dem? Om jag fick erbjudandet om att åka till Mars utan returbiljett – skulle jag åka?

Det är sällan man tänker helt nya saker. Det mesta jag tänker har jag tänkt förut. Men i böcker får man göra ett studiebesök i någon annans huvud, följa andras tankekedjor – karaktärernas och författarens. Jag blir alltid lycklig när jag blir presenterad för något nytt sätt att tänka. När jag var ung och läste böcker hände det här ju naturligtvis mycket oftare än nu när jag är äldre. Men det händer oftare idag när jag läser science fiction och fantasy än när jag läser böcker i andra genrer. Jag tror att det beror på att karaktärer oftare än annars ställs inför väldigt konstiga och fantasifulla situationer och problem. Och författare som skriver science fiction är ibland lite originella, och de som skriver dessa typer av texter väljer genren för att det går att experimentera med tankesätt som är utanför lådan. Men böckerna kan naturligtvis även kommentera samtiden (som t ex George Orwell gör i 1984) – och visa på nya idéer kring hur vi lever nu.

Just nu håller jag på att läsa GRR Martins serie ”Game of Thrones” och det är spännande läsning. Han avverkar karaktärer i en svindlande takt och de dör, lever och bli bortgifta under livsomständigheter som kan få den bäste att bryta ihop. Men han förnyar mitt sätt att se på skrivandet – kanske ska man inte fästa sig så mycket vid sina huvudkaraktärer och se hur de andra rollfigurerna utvecklas om man helt enkelt tar kål på de man hejar på lite extra. Det oväntade gör boken till en bladvändare. Och tv-serien gör inte det hela sämre.


I min egen science fictionbok Bergsstjärnan, som nyss kommit ut på nytt som e-bok i omredigerad och språkgranskad version, funderar jag över relationer. Om det var vanligt att alla hade fler sexuella relationer, hur skulle man göra då? Hur skulle det påverka de andra relationerna man har och hur skulle arbetsgivare se på det? Jag funderar också allmänt över detta, hur vi alla på något vis flätas samman med varandras öden och hur vi relaterar till varandra. Huvudpersonerna heter Cassiopeia och Capric. När Cassiopeia är liten, är hon den enda överlevande när ett stjärnskepp störtat på en planet i utkanten av universum. Där växer hon upp för att sedan förstå att hon är den enda arvtagaren till imperiet och hennes öde är att bli härskarinna. Capric, hennes nya bror, är homosexuell och väljer också att lämna sin barndoms planet för att bli soldat. Därför handlar boken även om makt och om vem som egentligen har rätt att utöva den. Med min text hoppas jag att den ska få mina läsare att tänka i nya lite originella banor.


Pebbles Karlsson Ambrose har skrivit två böcker, en science fictionbok utgiven på Recito förlag och en faktabiografi om psykisk ohälsa. Den heter ”Jag vet inte var psykoser kommer ifrån. Om att insjukna i och leva med en psykossjukdom” och är utgiven på Ordberoende förlag. Pebbles är född 1970, bor i Stockholm och jobbade i femton år med reklam och PR innan hon blev allvarligt sjuk. Nu jobbar hon i liten skala med att skriva och hålla föreläsningar för personal i vården, i Socialtjänsten och på bibliotek. Hon är krönikor för 1177 Vårdguiden, tidningen Vårdfokus och bokbloggar hos Bookiecookiez. Läs mer om författaren på www.pebbles.se.

Inga kommentarer: