lördag, januari 04, 2014

Parallella bokprojekt

Förra hösten kom jag ut med tre böcker under ganska nytt tid och det gav upphov till en hel del frågor... ;-)
Typ:

  • Hur snabbt skriver du en bok?
  • Skriver du flera böcker samtidigt?
Jag tänkte att jag skulle berätta lite kring hur jag hanterar parallella projekt för höstens utgivning kan vara lite missvisande... ;-)

Det varierar naturligtvis hur lång tid det tar från jag börjar på en bok tills den ges ut och min skrivprocess innebär att jag har viloperioder för ett visst bokprojekt där jag kan arbeta med ett annat bokprojekt. Vissa faser kan jag också arbeta med parallellt. Kortfattat har min skrivpocess  följande steg:
  1. Första idé
  2. Utveckling av idé, karaktärer och värld samt faktainsamling
  3. Skriva första utkastet
  4. Vila
  5. Redigera till ett skick som jag är nöjd med att låta andra läsa
  6. Provläsare läser och kommenterar
  7. Redigering efter provläsares kommentarer
  8. Repetition av steg 6-7 tills boken är tillräckligt bra för slutredigering
  9. Slutläsare läser och kommenterar
  10. Redigering efter slutläsares kommentarer
  11. Korrekturläsning av mig
  12. Redigering
  13. Korrekturläsning av andra
  14. Redigering
  15. Layout
  16. Korrekturläsning
  17. Repetition av steg 15-16 tills slutresultatet är tillräckligt bra
  18. Tryckning

Marknadsföring inkl omslag och baksidestext pågår parallellt med ovanstående.


Alla steg där någon annan ska läsa och kommentera innebär en viloperiod för mig, eftersom jag vill ha in allas synpunkter innan jag påbörjar redigeringen. Så med andra ord är steg 4, 6, 9, 13, 15 och 18 viloperioder. Så jag hanterar i princip parallella projekt genom att utnyttja viloperioderna i respektive bokprojekt. Så när jag skriver första utkastet av ett visst bokprojekt arbetar jag inte med övriga. När det bokprojektet sedan är i en vilofas så tar jag tag i ett annat. Med andra ord arbetar jag egentligen inte med två böcker parallellt utan växlar projekt utifrån viloperioder tills de är klara.

Hur gör du när du ska arbeta med två olika saker samtidigt? Har du en liknande strategi som jag eller hur gör du?

2 kommentarer:

Madde-mamman sa...

Hej!
Har "snott" bilden på "Det är inte så lätt som du tror" till ett kommande blogginlägg. Har naturligtvis tänkt ange din blogg som bildreferens. OK?
// Madde

Eva Holmquist sa...

Helt ok Madde... :-)
Kram Eva