lördag, juni 14, 2014

Smakprov från Ödeland - Doften av adobe


Som jag berättade i går kommer e-novellsamlingen Ödeland komma ut 24 juni. Fram tills dess kommer du att kunna läsa korta smakprov från novellerna i samlingen. Den första novellen är en helt nyskriven skräcknovell, Doften av adobe. Vill du förbeställa novellsamlingen kan du maila förlaget på order @ ordspiran.se. Kostnaden kommer att vara 25 kronor och formatet är .epub.

Jag var yr. Det snurrade och jag mådde illa. Jag tog tag i väggen och slöt ögonen. Den var torr som mjölet när jag bakade pepparkakor. Det luktade unket som om någon dött härnere. Obehagligt. Jag visste inte var utgången var, men jag måste fortsätta. Det kändes som om jag irrat runt i den här gamla ruinen en evighet. Ingen visste att jag var här. Jag mindes att jag smugit ner när guiden inte såg. Han hade varnat oss för att det var farligt, men jag var nyfiken. Nu ångrade jag att jag inte lyssnat på honom. Jag måste hitta vägen ut. Det var enda sättet.
Jag kunde inte fatta att någon bott här. Korridor efter korridor med vittrande väggar av adobe. Lerteglet var blekt med en rödbrun ton. Jag mindes svagt att guiden förklarat hur de tillverkade adoben, men nu mindes jag inte vad de blandat i. Fönster hade jag inte sett några. Guiden hade pratat om det också när jag undrade. Vad var det han sagt?
”De hade inga fönster”, sa guiden och pekade upp mot taket på den rekonstruerade byggnaden bredvid ruinen. ”Ljusinsläppet skedde genom hålen i taket.”
Jag tittade uppåt. Där fanns inga hål som släppte in ljuset. Jag hostade. Det var dammigt i luften och det luktade som när vi grävde i landen när solen sken och jorden var torr. Golvet var täckt av sand. Det sipprade ner sand från taket också. Nu mindes jag. Det var det som hade hänt. Hela bosättningen hade täckts av sand. Det var därför ruinen låg under marken och det måste vara därför det var så mörkt. Nu måste jag bara hitta ut igen.

Inga kommentarer: