torsdag, juli 17, 2014

Pullmans sovvagnar och annan inspiration

Håller på med en novell som är tänkt till Affronts antologi Kärlek i maskinernas tid och funderade lite över inspirationen till den novellen. Jag ska inte avslöja handlingen för er. Tanken är att den ska bli en överraskning, men inspirationskällorna kan jag ju avslöja... ;-)

Här är några av de inspirationskällor som finns för novellen:

  • Pullmans sovvagnar
  • The Brotherhood of Sleeping Cars Porters (Ledsen för engelskan, men det är namnet på den. en grov översättning kan vara broderskapet av sovvagnsporter (inte konduktörer även om man kan tro det))
  • Datorhistoria
  • Workshopen kring världsbygge som jag hade på Swecon (men det är inte den världen även om en viss aspekt från den har influerat historien... ;-) )
  • Och en del annat...
Idén kom efter att jag lyssnat på en podcast kring The Brotherhood of Sleeping Cars Porters. Jag har alltid varit fascinerad av hur idéer från många olika håll kan bli grunden till en ny historia. Det är riktigt häftigt att vara med om...

Vad inspirerade dig senast? Och vad blev det av det (en berättelse, ett fotografi, en målning, ett broderi, en möbel...)

Inga kommentarer: