söndag, juli 06, 2014

Världsbygge - del 1

Jag hade en workshop på Swecon kring världsbygge så jag tänkte att det passade bra att skriva om det här på bloggen också... :-)

Jag har själv alltid älskat världsbyggedelen av att skriva. När jag var barn brukade jag rita kartor över främmande världar och fundera på hur de fungerade. Det är något jag har nytta av nu när jag skriver berättelser... :-)

För min del är det viktigt att känna till världen som berättelsen utspelar sig. Det innebär inte att allt jag vet om den finns med sedan, men det gör att det känns mer som en verklig värld. Jag behöver alltså alltid veta mer än vad som framkommer i berättelsen. Min metodik går ut på att ställa frågor kring världen och svara på dem. Svaren i sin tur ger konsekvenser som påverkar utformningen av världen. Normalt sett görs detta under en lång tid och påverkas av idén, faktainsamling, karaktärer och berättelsen. Oftast föds vilken typ av värld det är frågan om utifrån idén. Exempelvis skapade Vailao utifrån att jag i novellen som föregick Förlora för att vinna ville sätta Sophie som alltid känt sig udda och haft svårt att komma överens med andra på en främmande planet med varelser som fungerade annorlunda på ett sätt som gjorde att hon inte kunde ignorera det längre utan måste ta itu med sitt utanförskap.

Världen påverkar vilken berättelse du kan berätta så det är viktigt att du tänker igenom den ordentligt...

Hur tänker du om världen berättelsen utspelar sig i?

Inga kommentarer: