söndag, december 21, 2014

Läs en novell i år...


I år har varit novellens år för min år. Under året har jag blivit publicerad i tre antologier (Maskinblod 2, Maskinblod 3 och den senaste Kärlek i maskinernas tid på bilden ovan), publicerat novellsamlingen Ödeland med tio av mina noveller som fått mycket bra kritik, publicerat novellen Att dö väl som är skriven i samarbete med Oskar Källner och publicerat skräcknovellen Peligro. Dessutom har jag fått förfrågan om att delta med varsin novell i två kommande antologier. Och en annan av mina noveller kommer att publiceras som e-novell av ett annat förlag nästa år. Mycket noveller blev det i år... ;-)

Nu när noveller varit en så tongivande faktor under året har det också blivit att jag läst många antologier och noveller. Den senaste tiden har verkligen novellerna exploderat. Ett tag verkade det som (i Sverige) som det enda ställe där noveller syntes var i veckotidningar, men den senaste tiden har flera bra antologier kommit ut och många noveller har publicerats som e-noveller. Här finns det mycket bra att hämta. Dessutom är det ett smidigt sätt att lära känna nya författare. Jag försöker löpande lägga upp recensioner på Goodreads. Du hittar mig här. Där kan du hitta flera noveller/antologier som jag läst och tyckt om. Två exempel på riktigt bra är novellen är Yi av Oskar Källner och antologin Bländverk.

Har du läst någon bra novell på sistone?

Inga kommentarer: